18.10.09

lelaki menurut Syeikh Ali Tantawi


im not sure where i took this. but reading it gives me goosebumps. i dont know whether this is true or not. i've heard some of it before, some i haven't. i dont think this article is portaying an ugly picture of males, but i think it's just something that should always be at the back of a girl's mind. dont you think?
(my apologies to the guys).


Nasihat Syeikh Ali Tantawi kepada semua muslimat



Wahai puteriku, pintu pemulihan ada di hadapanmu. Kunci pintu itu ada di tanganmu. Jika engkau yakin padanya dan engkau berusaha untuk memasuki pintu itu, maka keadaan akan berubah menjadi baik.

Engkau benar puteriku, bahawalah kaum lelakilah yang mula mula melangkah menempuh jalan dosa bukan wanita. Tetapi ingat, bahawa tanpa kerelaanmu dan tanpa kelunakan sikapmu, mereka tidak akan berkeras melangkah laju.

Engkaulah yang membuka pintu kepadanya
untuk masuk. Engkau berkata kepada pencuri : "Silakan masuk"…dan setelah engkau kecurian barulah engkau tersedar. Ketika itu barulah engkau berteriak .."tolong….tolong...aku kecurian."

Seandaiya engkau tahu bahawa lelaki itu adalah serigala dan engkau adalah kambing, pasti engkau akan lari seperti larinya kambing dalam ancaman cengkaman serigala.
Sekiranya engkau sedar, bahawa semua lelaki adalah pencuri, pasti engkau akan berhati hati dan sentiasa menjaga diri seperti waspada seorang yang kikir terhadap pencuri.

Jika yang dikehendaki oleh serigala dari kambing adalah dagingnya, maka yang diinginkan lelaki adalah lebih daripada itu. Lelaki menginginkan lebih dari sekadar kambing……dan bagimu
lebih buruk daripada kematian kambing itu.

Lelaki menghendaki yang paling berharga darimu…iaitu harga diri dan kehormatanmu. Nasib seorang gadis yang diragut kehormatannya lebih menyedihkan daripada nasib seekor kambing yang dimakan serigala.

Wahai puteriku….
Demi Allah, apa yang dikhayalkan oleh pemuda ketika dia melihat gadis ialah gadis itu bertelanjang dihadapannya tanpa pakaian.

aku bersumpah lagi:
"
Demi Allah, jangan percaya terhadap kata kata sebahagian lelaki,
bahawa mereka memandangmu kerana
akhlak dan adab.
Berbicara denganmu seperti
sahabat dan apabila mencintaimu hanyalah sebagai teman akrab".
Bohong …bohong …demi Allah dia berbohong.

Seandainya engkau mendengar sendiri perbualan antara mereka,
pasti engkau
takut dan ngeri.
Tidak akan ada seorang pemuda melontarkan senyumannya kepadamu

berbicara dengan lembut dan merayu,
memberikan bantuan dan layanan kepadamu,
kecuali akan ada maksud-maksud tertentu.
Setidak-tidaknya isyarat awal bagi dirinya bahawa itu adalah langkah awal.


Apakah sesudah itu puteriku? Renungkanlah!




6 comments:

Shoujiroh said...

beto la tu kan..
dua2 yg salah dlm konteks nie..
kite xleh nk tunding jari kat sape2..
yg penting kite kne tahu batas2 nya..
dan pandai2 la jaga diri..

A m a l said...

Dear my sis yan,
It must be a good book that u read indeed...However, not all guys are like that...
lelaki juga malu berkata yg tidak elok tentang seorang perempuan yang baik akhlak dan budi pekertinya dalam sembang2 mereka..
Tidak pernah terlintas di hati seorang lelaki untuk membayangkan sahabat wanita sesama agamanya dalam keadaan yg tidak patut dibayangkan...
Jika seseorang lelaki itu mengatakan pada mu bahawa dia kagum dan tertarik padamu kerna akhlak dan santun gerimu, percayalah bahawa dia bercakap benar...
Allah berfirman...
"Di antara tanda-tanda kebesaran-Nya ia menjadikan untuk kamu pasangan dari jenis kamu sendiri untuk kamu tinggal tenteram di sampingnya dan dijadikan di antara kamu kasih sayang dan belas kasihan. Semuanya itu menjadi tanda-tanda bagi orang-orang yang berfikir. "

(ar-Ruum:21)

...Tidak Allah jadikan lelaki itu semata-mata untuk mendatangkan mudarat bagi kaum wanita...begitu ramai juga kaum Adam di luar sana yg melihat wanita sebagai satu hiasan bagi melengkapi kehidupan lelaki untuk dijaga, dilindungi dan diberikan kasih sayang...

p/s- Pendapat manusia ttg sesuatu itu adalah berbeda-beda...Hanya kata-kata Allah dan RasulNya sahaja yg yg sentiasa benar dan kita jadikan sebagai petunjuk bagi memahami sesuatu yg diluar pengetahuan kita...

NiK said...

salam ziarah,

posting yg menarik, me myself havn't meet with dat karya of syeikh ALi tantawi..

i would to express my disagree wif amal (sori r).. before we judge a what so called 'karya' lebih2 lagi org alim, need also to know a bit of zaman bile die hidup, ape suasana di negara (tempat tinggal ) ulamak itu, waqi, bidang ilmu, kecenderungan..

den we will understand better..

in da world of akhirul zaman, i hav to agree..

berlian vs karbon. mane susa di dapati? mana mahal harganye?

lelaki jenis karbon adalah yg dihuraikan oleh syekh ali tantawi..
wallahu'alam

izyan.ariff said...

jzkk to jero, amal n akmal cuz sudi share ur thoughts here. =D

truthfully, when i read it, i was not quite sure sejauh mana kebenaran bende ni. and amal, of course we dont apply this to ALL kaum Adam yg kitorg jumpa. isk2.

yes, i was curious, considering this article i found (it was not a book. i accidently came across it the other day) kept on mentioning these words "demi Allah". i just feel like he really wants to remind kaum Hawa to be vigilant.

nevertheless, like i said, it's just something that i think will keep us dlm keadaan berhati2. maybe towards lelaki carbon like akmal mentioned? =) bukan nak berburuk sangka kepada kaum lelaki, tapi hanya sbg peringatan utk semua. insyaAllah =)

Pisey said...

uh.
nicepost
n yet
scary gak
huk2
=)

moga semakin pandai lah kita menjaga diri.

amin.

izyan.ariff said...

pisey:

mesti mum cancel nk kawin cpa dop?
hahahaha~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...